0
عربتك
لا توجد منتجات في العربة

شرح الشكل الجديد لمدير اعلانات الفيس بوك

أهلا بيك في سكوب حيث المحتوي العربي .. القيم .. المجاني هنتكلم في المقال ده عن تحديث فيس بوك الجديد “الشكل الجديد لمدير اعلانات الفيس بوك 2022” لمدير الاعلانات او المنصة اللي بنستخدمها علي فيس بوك لعمل الاعلانات الممولة وادارة جميع الحملات الاعلانية.

خلينا في البداية نعرف اي هو مدير اعلانات الفيس بوك:

مدير اعلانات الفيس بوك هو التول او الاداة التي نستخدمها لإنشاء الاعلانات الممولة (المدفوعة) علي منصة الفيس بوك والانستجرام وهو اكثر احترافية في انشاء الاعلانات الممولة – ويختلف عن عمل اعلان عادي من الصفحة في عدد المميزات والاختيارات المتاحة داخل مدير الاعلانات والتي تمكنك بشكل كبير جدا من التحكم في حملتك الاعلانية، وبعدما عرفنا ما هو مدير الاعلانات، خلينا بقي نتعرف علي التحديثات التي تمت علي مدير اعلانات الفيسبوك والانستجرام، وازاي نقدر نستخدم مدير الاعلانات الجديد علي الفيس بوك.

تحديثات مدير اعلانات الفيسبوك 2022:

التحديث الجديد لمدير اعلانات الفيس بوك 2022

هذا التحديث لم يتم تطبيقه علي كل الحسابات ولكن تم تطبيقه على البعض وحاليا يطبق على الحسابات الاعلانيه بالتتدريج
كما هو واضح تم تقسيم الاهداف للحملة الاعلانية الي 6 أهداف رئيسية وهي” الوعي – الزيارات – التفاعل – الليد – التطبيقات – المبيعات) ، ومتقلقش هنشرح كل حاجة فيهم بالتفصيل: 1- الوعي أو التوعية بالمنتج: ودي المقصود بها هي الوعي بالعلامة التجارية أو بعني اخر إنك تعرف الناس بالمنتج أو الخدمة اللي أنت بتقدمها، وخلي بالك ان الهدف ده من الاهداف الموجودة مسبقا يعني متغييرش ولكن اتعدل فيه بعض الحاجات والاهداف الفرعية بحيث انها تخدم اكتر على الهدف ده وهتفهم ده بشكل اكثر وضوح بعد ما تقرأ الجزء اللي تحت،  والهدف ده هيكون تحتيه يعني بيضم مجموعة من الاهداف الفرعية وهي: 1- الوصول او الريتش: وده كان هدف منفصل سابقاً او في الوضع الحالي، ولكن حاليا ومع التحديث الجديد مش هيكون في هدف اسمه الوصول وانما هيكون الهدف الوعي وبعدين تقدر تحدد من داخل الاعلان الوصول. 2- الوعي بالعلامة التجارية او البرند أو البرند أورنس: وده هو الهدف الرئيسي من الاعلان ولكن انت بتختار في جزء الميزانية إنك هتتحاسب مثلا بكل الف امربرشن أو انطباع. 3- مشاهدات الفيديو: وده سابقا كان هدف لوحدة حاليا هتلاقي موجود في اكتر من هدف، ولكن هنا الهدف من الفيديو ان الناس تعرف انت مين، أو تتعرف على المنتج أو الخدمة التي تقدمها. وهنا الهدف الاساسي من هذه الحملة هو فقط الوصول أو التوعيه، بمعني ان الفيس بوك هيحسبك على اساس الوصول، او الظهور، او مشاهدات الفيديو – وهنا هتلاقي المقياس الاساسي لمعظم الحاجات دي هو الانطباع او الانبرشن واللي بنختصره ب Imp وهنا إنت بتتحاسب بالألف مش بمرة الظهور – يعني كل الف مرة الاعلان بتاعك بيظهر بتدفع للفيس بوك. 2- الزيارات أو الترافيك: وهنا المقصود بيها الزيارات إلى الموقع الالكتروني او بعني اخر هو تحويل العملاء من الفيس بوك إلى زيارة موقعك الالكتروني، وهنا فقط الهدف من الحملة هو انك ترسل العميل اللي الموقع الالكتروني بهدف زيادة معدلات زيارات الموقع. وهنا الفيس بوك هيحسبك بناء على النقرة او الضغطة على اللنك او لما العميل يفتح الموقع ودي بنسميها مشاهدة صفحة الهبوط، وبتقدر تحدد انت عاوز تتحاسب لما العميل يضغط على اللنك أو لما يزور الموقع ويفتح صفحة الهبوبوط. 3- التفاعل: والهدف الاساسي من هذه الحملة الاعلانية هو التفاعل او بعني اخري هو تفاعل الجمهور مع المحتوي المقدم على صفحة على الفيس وبك او على حساب الانستجرام، بغض النظر عن طبيعة المحتوي المقدم هل هو صورة أو فيديو أو بوست دوار أو البوم من الصور. وهتلاقي هنا في عدد من الاهداف الفرعية زي: الرسائل – مشاهدات الفيديو – التفاعل مع المنشور اللي هو الاعجاب و التعليق والمشاركة، وهنا بعد اختيارك للهدف الاساسي وهو التفاعل بتحدد تختار اي من الاهداف الفرعية وعلي اساس كدا الاعلان بتعاك أو الحملة الاعلانية بتبدأ ببتحرك وتصل إلى الجمهور المستهدف. والهدف من الحملة الاعلانية هنا هو تجميع بيانات العملاء، من الاسم، رقم التليفون، الايميل، وغيرها من البيانات اللي ممكن تحتاجها عن العميل. وتحت الهدف ده هتلاقي عدد من الاهداف الفرعية، وهي:
  • الفورم او الـ Instant form: يعني تجمع البيانات في شيت او فورم، بيظهر في صفحتك على الفيس بوك أو تقدر تحمل الداتا دي من الاعلان عادي.
  • الرسائل: ودي انك تعمل اعلان رسائل هدفة تجمع بيانات العملاء، وهنا بيكون في فورم داخلي الشخص بيدخل فيه البيانات الخاصة بيه وبعدين يبدأ يتكلم معاك.
  • المكالمات او الـ Calls وهنا الهدف انك تخلي الناس تتواصل معاك عبر الهاتف.
5- تطبيقات الهاتف أو الأبلكيشن موبايل: والهدف من الحملة الاعلانية دي هي ببساطة انك تزود تحميلات التطبيق بتاعك او انك تعمل تفاعل على التطبيق نفسه، ولو دخلت على الهدف ده هتلاقي هدفين فرعيين داخل الهدف، وهما:
  • تحميل التطبيق: وهنا انت بتستهدف الناس عشان تحمل التطبيق بتاعك
  • التفاعل مع التطبيق: وهنا الناس حملة التطبيق مسبقاً، وانت محتاجالناس تخش تتفاعل أو تشتري منتج أو تلعب لعبة أو اين يكون اي الاكشن اللي محتاج العميل يعمله داخل التطبيق.
6 – المبيعات او السيلز: وهنا من الاسم الهدف من الحملة الاعلانية هو اننا نزود المبيعات من خلال الفيس بوك والانستجرام، وهذا الامر بيتم بطرق عديده هنتعرف عليها في مقالات قادمة ان شاء الله، وهنا هتلاقي 3 اهداف فرعية:
  • التحويل او الـ Converssion
  • الكتالوج او المتجر أو الـ Catalg Sales
  • الرسائل او الـ Massages
طبعا التحديث ده لسه في البداية يعني ممكن تلاقي تحديثات تانية او تعديلات تانية على التحديث ده ف لابد انك تتابع الفترة الجاية كل الاحداث اللي هتتم على الساحة واللي الفيسبوك هيعملها الفترة القادمة. وطبعا لو مش فاهم الكلام ده او في حاجة مش واضحة او محتاج تفهم اكتر ف ده فيديو في كل حاجة بالتفصيل عن التحديث الجديد لمدير اعلانات الفيس بوك 2022 – ومتناس تقولنا رئيك في تعليق.
https://youtu.be/xNhJGoR80hc
شرح التحديث الجديد لمدير اعلانات الفيس بوك لعام 2022
واخير في كلمنا على التحديث الاخير لمدير اعلانات الفيس بوك في 2022 اتمني ان المقال يكون واضح ومفهوم وان وفقت فهذا من الله وان كان هناك خطاْ فمني والشيطان – ولو عندك سؤال سيبة في تعليق.

أضف تعليقًا

لن يتم نشر بريدك الإلكتروني.